OBJECTIUS MÍNIMS
Departament de llengua castellana
i literatura
- El nostre treball es basa en els
dos objectius que considerem bàsics en l'àrea de Llengua i literatura
Castellanes. Es tracta d’aconseguir el domini progressiu de:
1. La comprensió de discursos
orals i escrits reconeixent les diferents finalitats i situacions en què es
produeixen.
2. La correcció en la parla i
l'escriptura, amb l'ús i domini d'una pragmàtica textual d'acord amb les
diferents finalitats i situacions comunicatives.
Això implica l'augment de la
competència lingüística dels nostres alumnes, és a dir, l’aprofundiment en el
domini del codi, en les seves formes orals i escrites, amb referència a:
(a) L'enriquiment del vocabulari
actiu i passiu
(b) La comprensió i aprofundiment
en estructures sintàctiques
(c) La comprensió i aprofundiment
en estructures textuals bàsiques.
- Els objectius actitudinals mínims
i comuns, el nivell d'assoliment dels quals cal adaptar progressivament, són:
· Respectar l'ús correcte de la
llengua tant en les seves manifestacions orals com escrites.
· Beneficiar-se i gaudir autònomament
de la lectura i l’escriptura com a formes de comunicació i com a font
d'enriquiment cultural i de plaer personal.
· Crear una actitud crítica cap
als usos discursius de persuasió ideològica.
- Pel que fa a la resta de
conceptes i procediments, el Departament ha acordat els següents ítems per
a desglossar els objectius mínims:
1r ESO
·
Ortografia, expressió escrita i competència comunicativa:
o Conèixer les normes d'accentuació,
l'ús de les lletres i alguns signes de puntuació (punt i coma).
o Llegir i comprendre textos
pertanyents als tipus de text narratiu i descriptiu.
o Dominar l’entonació i el ritme
lector.
o Produir textos orals amb coherència,
correcció i propietat.
o Produir textos narratius i
descriptius amb estructura interna diferenciada i segons les normes
convencionals: marges, espais, lletra llegible, paràgrafs i ortografia.
·
Estudi de la llengua:
o Reconèixer i analitzar els
tipus de paraules (substantius, adjectius, adverbis, pronoms i verbs...) i els
processos de formació (simples, derivades i compostes).
o Incrementar el lèxic.
o Aprendre la conjugació verbal.
o Reconèixer els constituents de
la oració simple (subjecte i predicat).
·
Literatura:
o Diferenciar textos literaris i
no literaris.
o Conèixer els gèneres literaris
(narrativa, poesia i teatre).
o Conèixer la mètrica (síl·labes
mètriques i rima).
2n ESO
·
Ortografia, expressió escrita i competència comunicativa:
o Conèixer les regles
d'ortografia.
o Llegir i comprendre textos
pertanyents a les tipologies textuals narrativa, descriptiva i dialogada.
o Dominar l’entonació i el ritme
lector.
o Produir textos orals amb
consistència, correcció i propietat.
o Produir textos escrits narratius,
descriptius i dialogats amb estructura interna diferenciada i segons les normes
convencionals: marges, espais, lletra llegible,
paràgrafs i ortografia.
·
Estudi de la llengua:
o Reconèixer i analitzar els
tipus de paraules.
o Augmentar el vocabulari atenent
als conceptes d’homonímia, sinonímia, antonímia, polisèmia, família lèxica i camp
semàntic.
o Conèixer els tipus de sintagmes.
o Conèixer els elements
principals de la oració simple.
o Identificar i diferenciar les
oracions segons l'actitud del parlant.
·
Literatura:
o Conèixer els orígens de la
literatura.
o Diferenciar textos literaris i
no literaris.
o Conèixer els gèneres literaris
i alguns dels seus trets característics.
3r ESO
·
Ortografia, expressió escrita i competència comunicativa:
o Dominar les regles d'ús
d'ortografia, accentuació i puntuació.
o Estructurar correctament idees.
o Produir textos orals amb
consistència, correcció i propietat.
o Produir textos escrits
expositius i argumentatius, amb estructura interna diferenciada i segons les
normes convencionals: marges, espais, lletra llegible, paràgrafs i ortografia.
·
Estudi de la llengua:
o Comprendre i analitzar la
paraula: lexemes i morfemes, processos de formació de paraules, categories gramaticals
i conjugació verbal.
o Augmentar el vocabulari atenent
a l’homonímia, sinonímia, antonímia, polisèmia, família lèxica i camp semàntic.
o Analitzar sintagmes.
o Classificar oracions en funció
de l'actitud del parlant.
o Analitzar oracions simples.
o Reconèixer les propietats
bàsiques dels textos.
o Conèixer els recursos de
cohesió gramatical i lèxica.
·
Literatura:
o Reconèixer les figures
literàries.
o Dominar la mètrica.
o Conèixer les característiques
bàsiques de la literatura en castellà de l'Edat Mitjana, el Renaixement i el Barroc.
o Identificar les principals
autors i obres de diferents gèneres d'aquests moviments.
o Situar el text dins el seu marc
de referència.
4t ESO
·
Ortografia, expressió escrita i competència comunicativa:
o Dominar les regles d'ús
d'ortografia, accentuació i puntuació.
o Estructurar correctament idees.
o Produir textos orals amb
consistència, correcció i propietat.
o Produir textos expositius i
argumentatius, amb estructura interna diferenciada i segons les normes
convencionals: marges, espais, lletra llegible,
paràgrafs i ortografia.
·
Estudi de la llengua:
o Entendre i analitzar la
paraula: lexemes i morfemes, processos de formació de paraules, categories
gramaticals i conjugació verbal.
o Augmentar el vocabulari atenent
a l’homonímia, sinonímia, antonímia, polisèmia, família lèxica i camp semàntic.
o Reconèixer i analitzar els
diferents tipus d’oracions compostes.
o Conèixer els diferents mecanismes
de coherència, cohesió i adequació textual.
·
Literatura:
o Reconèixer les figures
literàries.
o Dominar la mètrica.
o Conèixer les característiques
bàsiques de la literatura en castellà dels moviments literaris dels segles XIX
i XX.
o Identificar els principals
autors i obres de diferents gèneres d'aquests moviments.
o Situar el text dins el seu marc
de referència.
No hay comentarios:
Publicar un comentario